Ustąp czyli problemy różnych podróżnych. Nowa kampania ZTM-u

Udostępnij:

(Nie tylko) w podróży. Ustępuj. Pomagaj. Bądź miły. Bo gest, choć duży nie wymaga siły! Rozpoczęliśmy kampanię społeczną, która przypomina, że Warszawski Transport Publiczny jest dla wszystkich. W pierwszej odsłonie poznajemy potrzeby osób na wózkach.

Choć tłok w komunikacji Agacie nie obcy… Dziś wjedzie bez przeszkód. A to dzięki kierowcy!

Rano i po południu w komunikacji publicznej jest najwięcej pasażerów. Postarajmy nie skupiać się na telefonie i słuchawkach i bez refleksji przepychać się do środka pojazdu, gdy próbuje do niego wsiąść także osoba o ograniczonej mobilności. Pomocą będzie to, że umożliwimy jej, by wsiadła do pojazdu jako pierwsza. Zróbmy tylko miejsce, a dalej pomoże już osoba prowadząca pojazd.

Wsiadając uważaj na miejsc oznaczenie… Gdyż ważniejszy pasażer, niż toreb zmęczenie!

W każdym pojeździe Warszawskiego Transportu Publicznego są wyraźnie oznaczone piktogramem miejsca, z których w pierwszej kolejności mogą skorzystać osoby na wózkach. Miejsca te są odpowiednio przygotowane i zapewniają osobom o ograniczonej mobilności bezpieczną podróż. Pasażerowie nie mający problemów z poruszaniem się mogą bez problemu wybrać inne miejsce w pojeździe i się do niego dostać. Dla osoby na wózku nie jest to takie proste.

Gdy w ścisku okrutnym jechać się zdarzy… Toreb nie kładź nikomu na twarzy!

Zwróćmy uwagę na to, że gdy mamy plecak na plecach lub torbę na ramieniu, współpasażerowie stojący obok nas mogą mieć „tylko” problem ze swobodnym przemieszczaniem się po pojeździe. Ale w przypadku osoby na wózku, nasz bagaż będzie zahaczał o jej twarz lub głowę. Wystarczy, że zdejmiemy go z pleców lub ramienia i będziemy trzymać w ręku.

Komunikacyjny savoir-vivre może sprawiać problemy, ale jak zauważa Maciej Augustyniak z Fundacji Polska Bez Barier, podstawą jest uważność i empatia. – Nie można też być dla siebie zbyt surowym, nawet jeśli zrobimy coś źle. Z drugiej strony, niepełnosprawność też nie upoważnia do tego, aby zachowywać się niegrzecznie. Jeśli oferujący pomoc zostanie ofuknięty, to nie jest to dobre. Ktoś może mieć jednak gorszy dzień – wyjaśnia. Jednocześnie radzi, by po prostu upewniać się, czy pomoc jest potrzebna. Zawsze, jeśli uznamy, że wypada pomóc, pytajmy czy pomóc, a następnie, jak to zrobić.

Kampania „Ustąp, czyli problemy różnych podróżnych” rozpoczęła się wraz z początkiem września i będzie nam towarzyszyła w pojazdach i na przystankach WTP przez najbliższe miesiące. W kolejnych odsłonach będziemy wspólnie uczyć się, jak pomagać współpasażerom z niepełnosprawnością ruchową, osobom niewidomym i kobietom w ciąży oraz bezpiecznie podróżować z dziećmi i wózkiem dziecięcym, dużym bagażem, zwierzętami i rowerem.

Partnerem kampanii jest  agencja Cape Morris, która przygotowała bezpłatnie spoty.

Źródło: ZTM

 

Udostępnij:

Komentarze